Wielu klientów pyta jakie czynności należy wykonać na koniec sezonu motocyklowego – jak przygotować motocykl na wiosnę.
Bez smarowania nie pojedziesz!
Podstawowa zasada, o której każdy powinien pamiętać. Prawidłowe czyszczenie oraz konserwacja łańcucha i linek w motocyklu potrafi znacznie wydłużyć ich żywotność. W teorii łańcuch powinien być smarowany co 300-400 km bądź po każdej jeździe w deszczu, jednak w rzeczywistości zależy to od drogi jaką się poruszamy. W przypadku motocykli cross lub enduro zwykle smarowanie odbywa się po każdej wyprawie w teren, bo i tak wcześniej należy umyć motocykl.
Oprócz łańcucha warto zadbać o wszelkie linki stalowe (np. ssanie, rolgaz, sprzęgło, linki hamulcowe) w naszym motocyklu. Smarowanie linek nie sprawi problemu jeśli masz pod ręką specjalny przyrząd, który zakładamy na końcówkę pancerza i zaciskamy specjalną śrubą. Jak go znaleźć? Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce hasło „przyrząd do smarowania linek motocyklowych” i pojawi się w proponowanych wynikach. Po zamontowaniu urządzenia, w widoczny otwór wkładamy końcówkę aplikatora oleju lub smaru i powoli wciskamy przycisk. Już po kilku sekundach linka będzie nasmarowana.
Prawidłowy naciąg łańcucha
Źle naciągnięty łańcuch stanowi poważne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa a nawet życia.
Aby sprawdzić naciąg, postaw najpierw motocykl na stopce centralnej lub na stojaku tylnego koła. Następnie na połowie długości łańcucha (między tylną a przednią zębatką) zmierz naciąg podnosząc łańcuch palcem. Każdy motocykl ma odpowiednio określony luz łańcucha wyznaczony przez producenta – zazwyczaj jest to około 2,5 cm – 3 cm.
Wymiana oleju i filtrów
Priorytetowa czynność serwisowa motocykla. Wymiana filtrów i oleju.
Producenci w zależności od typu motocykla zalecają wymianę oleju co 6 000 lub czasem 12 000 kilometrów. Książka serwisowa powinna to sprecyzować.
Ja polecam wymianę filtra i oleju co 5000 km.
Poziom oleju w ogóle powinien być regularnie kontrolowany w trakcie sezonu. Jak to zrobić? Ustaw motocykl w pozycji pionowej i zerknij na okienko kontrolne w obudowie silnika – prawidłowy poziom znajduje się w połowie skali. W innych motocyklach poziom oleju sprawdza się na bagnecie – tutaj również prawidłowy poziom oleju znajduje się na środku wyznaczonej skali. Przed sprawdzeniem poziomu oleju powinieneś rozgrzać motocykl.
Wymiana płynu chłodniczego
Czynność przeznaczona dla motocykli z układem chłodzenia cieczą. Płyn chłodniczy wymieniamy lub uzupełniamy tylko przy zimnym silniku. Gdy odkręcamy korek wlewu płynu przy gorącym silniku, narażamy się na poparzenie. Płyn należy wymieniać regularnie, zazwyczaj co dwa sezony.
Wymiana filtra powietrza
Nowy filtr zapewni nam dostarczenie do mieszanki powietrza oczyszczonego o wszelkie pyłki i inne nieczystości. Usprawni to pracę silnika oraz czasami znacznie poprawi spalanie maszyny.
Zalecana wymiana w motocyklach szosowych to średnio co 10 000 km. W motocyklach offroadowych nawet co 500 km, a przy niesprzyjających warunkach nawet po każdej wyprawie w teren.
Przed wymianą należy sprawdzić stan filtra, gdyż w wielu przypadkach (zwłaszcza w filtrach gąbkowych) wystarczy odpowiednie mycie.
Wymiana świec zapłonowych
Gdy nasz motocykl zaczyna „nierówno pracować” lub z trudem odpala, może to być oznaka zużycia świec zapłonowych.
Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, zalecam stosowanie irydowych świec zapłonowych. Ich żywotność jest dłuższa od standardowych świec, a wydobywana iskra powoduje dokładniejsze spalanie mieszanki. Osobiście uważam, że wymiana świec na irydowe doda nam tyle koni mechanicznych, ile każda dodatkowa szpanerska naklejka na naszej maszynie.
Do wymiany świec zwykle potrzebny jest specjalny klucz. Należy również uważać z ich odkręcaniem i dokręcaniem (należy używać klucza dynamometrycznego) – nie zależy nam przecież na kosztowym uszkodzeniu silnika.
Poza wyżej wymienionymi pracami, warto sprawdzić stan ogumienia, ciśnienie w oponach, wymienić niedziałające żarówki, sprawdzenie ewentualna wymiana klocków hamulcowych, wymiana płynu i odpowietrzanie układu.